Naam | Waalre |
---|---|
Code | 866 |
Provincie | Noord-Brabant |
Inwonertal | 17075 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Jeugdzorg | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | WMO | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Plus Team | None | None | 35655.0 |
GR / Verbonden partijen | GGD | None | None | 27500.0 |
Sociaal domein | Instroom statushouders | 75.0 | 250000.0 | 187500.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | 50.0 | 10000.0 | 5000.0 |
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | 10.0 | 1158000.0 | 115800.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Appartementencomplex | 25.0 | 1700000.0 | 425000.0 |
Kapitaalgoederen | Sportparken - Huur | 10.0 | 50000.0 | 5000.0 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud sportparken | 10.0 | 50000.0 | 5000.0 |
Belasting | Sportparken - BTW | 25.0 | 136000.0 | 34000.0 |
Belasting | Sportparken - Structurele last | 50.0 | 10000.0 | 5000.0 |
GR / Verbonden partijen | Bijdrage realisatie N69 | 75.0 | 165000.0 | 123750.0 |
GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde geldleningen | 1.0 | 25000000.0 | 250000.0 |
Bodemsanering | Bodemsanering | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Bodemsanering | Zwerfvuil/illegale stort | 75.0 | 100000.0 | 75000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vuilverwerking Attero | 25.0 | 190000.0 | 47500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Volumebesluit volkshuisvesting | 10.0 | 167000.0 | 16700.0 |
Kapitaalgoederen | Onderzoek bruggen | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Kapitaalgoederen | Bruggen | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Kapitaalgoederen | Wegen | 10.0 | 2000000.0 | 200000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schadeclaims | 25.0 | 10000.0 | 2500.0 |
Personeel | Wachtgeld wethouders | 25.0 | 600000.0 | 150000.0 |
Informatieveiligheid | Informatie veiligheid | 5.0 | 250000.0 | 12500.0 |
Informatieveiligheid | Datalekken | 5.0 | 820000.0 | 41000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waardering | Ratio | Betekenis |
1 | A | > 2 | Uitstekend |
2 | B | 1,4 - 2 | Ruim voldoende |
3 | C | 1 - 1,4 | Voldoende |
4 | D | 0,8 - 1 | Matig |
5 | E | 0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
6 | F | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kans Gevolg (x 1.000) | Zeer klein 10% | Klein 25% | Gemiddeld 50% | Groot 75% | Zeer groot 90% |
1 | ≥ €1.000 | |||||
2 | €500 - €1.000 | |||||
3 | €250 < €500 | |||||
4 | €100 < €250 | |||||
5 | €50 < €100 | |||||
6 | < €50 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Onderwerp | Toelichting risico | Kans | Impact | Risico bedrag | Risico | Beheersmaatregel |
1 | 1 | Jeugdzorg | Jeugdzorg is een open einde regeling. Door de korting op het budget loopt Waalre een risico. | 50% | € 500.000 | € 250.000 | Maandelijkse monitoring van kosten en verw achtingen. D.m.v. PlusTeam op langere termijn doelmatiger zorg bieden. Reserve Sociaal Domein biedt incidentele opvang voor hoge kosten. | |
2 | 2 | WMO | De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), is een open einde regeling. Door bedragen laag (aan de onderkant) te begroten worden de risico’s hoger. | 50% | € 500.000 | € 250.000 | Maandelijkse monitoring van kosten en verw achtingen. Risico neemt toe door verlaging budget. Ook hiervoor dient reserve Sociale Domein als incidentele opvang. | |
3 | 3 | Plus Team | Het PlusTeam is een Gemeenschappelijke regeling met Geldrop-Mierlo en heeft geen weerstandsvermogen. | € 35.655 | Risico van Waalre is opgenomen o.b.v. begroting PlusTeam. In deze begroting is een risicoparagraaf opgenomen waarin vermeld is hoe men risico's beheerst. (30% * € 118.850). | |||
4 | 4 | GGD | Waalre neemt deel aan de Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant-Zuidoost. | € 27.500 | Risico van Waalre is opgenomen o.b.v. overleg met de GGD over hun begroting en jaarrekening. | |||
5 | 5 | Instroom statushouders | Kan gevolgen hebben voor meerdere disciplines binnen de gemeentelijke begroting. | 75% | € 250.000 | € 187.500 | Periodieke monitoring van de gevolgen voor Waalre. | |
6 | 6 | Vennootschapsbelasting | Gemeenten zijn belastingplichtig voor activiteiten w aar zij zich als een onderneming gedragen. | 50% | € 10.000 | € 5.000 | Op basis van een gedegen inventarisatie om onverwachte belastingaanslagen (vpb) en boetes te voorkomen lijkt het risico voor Waalre alleen eventuele winsten uit grondexploitatie te betreffen. Dit kan w orden opgevangen binnen de grondexploitatiegebieden of reserve grondexploitatie. | |
7 | 7 | Bouwgrondexploitatie | Realisatie verwachte opbrengst is onzeker. Merkbaar is wel dat de woningmarkt is verbeterd. Risico’s worden per gebied gekw antificeerd in de exploitatieopzet. | 10% | € 1.158.000 | € 115.800 | Risico's betreffende grotere projecten en bouwgrondexploitatie in het algemeen worden planmatig geactualiseerd en beheerst. Als buffer is een deel van de algemene reserve beschikbaar. Zie verder paragraaf G. | |
8 | 8 | Appartementencomplex | Ontwikkelaar kleinschalig appartementencomplex heeft Waalre aansprakelijk gesteld voor substantieel bedrag (vertragings)schade a.g.v. onjuist doorlopen procedure. | 25% | € 1.700.000 | € 425.000 | Eind 2016 heeft de rechtbank bepaalt dat ontwikkelaar recht heeft op vergoeding van het renteverlies a.g.v. vertraging en gemaakte juridische kosten. Nagenoeg alle andere geclaimde schadegronden zijn afgewezen. Deze schade valt onder het maximaal verzekerd bedrag en heeft dan ook geen financiële consequenties voor de gemeente. Wel is de ontwikkleaar tegen deze uitspraak in bereoep gegaan. Het risico blijft dus bestaan. | |
9 | 9 | Sportparken | Huur nieuwe sportvelden is verhoogd. Indien de Stichting de huur van de sportvelden niet kan betalen zijn wij verantw oordelijk voor de gehele kapitaallast. | 10% | € 50.000 | € 5.000 | Periodiek overleg met de Stichting aangaande hun financiële positie. | |
10 | 10 | Onderhoud sportparken | Per juli 2014 is onderhoud sportparken overgedragen aan sportstichting Waalre. Indien de Stichting dit onvoldoende uitvoert kan dit de gemeente extra kosten. | 10% | € 50.000 | € 5.000 | Jaarlijks wordt een keuring uitgevoerd om te monitoren of de subsidie afdoende is voor het gew enste niveau van onderhoud. | |
11 | 11 | Sportparken | Vanuit het rijk is een belastingw ijziging (BTW) aangekondigd. Mogelijk dient eenmalig een deel van de terugontvangen BTW over de investering t.b.v. de renovatie van de buitensportaccomodatie Aalst terugbetaald te w orden aan de belastingdienst. | 25% | € 136.000 | € 34.000 | ||
12 | 11a Sportparken | Daarnaast kan de BTW w ijziging een structurele last betekenen. | 50% | € 10.000 | € 5.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Onderwerp | Toelichting risico | Kans | Impact | Risico bedrag | Risico | Beheersmaatregel |
1 | 12 | Bijdrage realisatie N69 | Extra onderhoudskosten N69 na overdracht van provincie naar gemeente Waalre. Gaat drie jaar na ingebruikname spelen (+/- 2018). | 75% | € 165.000 | € 123.750 | Structurele ophoging van onderhoudsbudget wegen is noodzakelijk. Grootte van onderhoudsbudget is afhankelijk van de bijdrage provincie bij overdracht. | |
2 | 13 | Gewaarborgde geldleningen | De gemeente staat garant voor geldleningen van woningcorporaties, zorgcentra en enkele plaatselijke verenigingen. | 1% | € 25.000.000 | € 250.000 | Er wordt terughoudend omgegaan met garanties. | |
3 | 14 | Bodemsanering | Risico's m.b.t. bodemverontreiniging. | 10% | € 500.000 | € 50.000 | Als grondeigenaar kan Waalre aansprakelijk gesteld w orden voor (nieuw e) bodemverontreinigingen. Inschatting lastig, w ant afhankelijk van eigendomssituatie en mate van bodemverontreiniging. | |
4 | 15 | Zwerfvuil/ illegale stort | Waalre kan geconfronteerd worden met illegale stort van (chemisch) afval. De laatste jaren is er een sterke stijging in Brabant van dumping van drugsafval. Bij bodemvervuiling kunnen kosten hoog oplopen en vervoorzaker is zelden te achterhalen. | 75% | € 100.000 | € 75.000 | Het risico is afhankelijk van de gebeurtenis en niet vooraf in te schatten. Er is wel een provinciale regeling betreffende dumping van drugsafval w aarbij een gedeelte van de kosten voor het opruimen gedekt zijn. | |
5 | 16 | Vuilverwerking Attero | I.v.m. het lager aangeboden aantal tonnages restafval dan afgesproken, wordt door vuilverw erkingsbedrijf Attero een schadebedrag geclaimd. | 25% | € 190.000 | € 47.500 | Inmiddels is er een uitspraak van de rechter w aarin de vordering is afgewezen. Attero heeft in april 2016 een vordering tot vernietiging van dit vonnis ingediend. Het risico blijft daarom staan. Het contract met Attero is per 1 februari 2017 afgelopen. Het mogelijke risisco neemt dus niet meer verder toe. | |
6 | 17 | Volumebesluit volkshuisvesting | Op basis van voorgeschiedenis kunnen de w oningcorporaties die in Waalre werkzaam zijn eventueel nog aanspraak maken op de middelen die vroeger beschikbaar w aren binnen het zogeheten “volumebesluit volkshuisvesting”. | 10% | € 167.000 | € 16.700 | Voorheen w as een krediet beschikbaar gesteld ( ca. 167.000 euro). Het krediet komt te vervallen bij vaststelling jaarstukken 2016. | |
7 | 18 | Onderzoek bruggen | Indien uit globale herberekening, in 2017 en 2018, blijkt dat een of meerdere bruggen niet voldoen aan de huidige eisen, dan dient rekening te worden gehouden met een aanvullende berekening. De kosten voor een dergelijk onderzoek w ordt bij zeven bruggen geraamd op € 100.000,- | 25% | € 100.000 | € 25.000 | Blijkt uit dat onderzoek dat een brug niet voldoet dan is een beperking van de maximale aslast een optie (verkeersbord plaatsen) of verstevigen van de brug. De kosten hiervan zijn pas duidelijk na het onderzoek. | |
8 | 19 | Bruggen | Mocht blijken dat uit inspectie bij een aantal bruggen maatregelen genomen moet worden dan is hier financiele dekking voor nodig. | 10% | € 1.000.000 | € 100.000 | In de begroting 2018 een eerste aanvang om reserves te creëren voor w egen, groen en bruggen. | |
9 | 20 Wegen | Structurele vervanging/ onderhoud van wegen werd in het verleden gedekt uit reserves. Wenselijk is dat hier een structurele oplossing voor is. | 10% | € 2.000.000 | € 200.000 | In de begroting 2018 een eerste aanvang om reserves te creëren voor w egen, groen en bruggen. | ||
10 | 21 | Schadeclaims | Verwachte jaarlijke schadeclaims die niet specifiek zijn gekoppeld aan dossiers. De gemeente kan schadeclaims ontvangen als gevolg van activiteiten die zij verricht, welke niet (volledig) onder de verzekering voor aansprakelijkheidsstelling vallen. | 25% | € 10.000 | € 2.500 | Het aantal claims richting Waalre is beperkt. Genoemd bedrag is maximum bedrag voor lopende schadeclaims. | |
11 | 22 Wachtgeld | wethouders | Wethouders hebben na beeindiging van het w ethouderschap recht op wachtgeld. Risico doet zich voor op het moment van eventuele collegecrisis en bij het einde van de raadsperiode 2014 - 2018. | 25% | € 600.000 | € 150.000 | Wachtgeld wordt in de jaarlijkse exploitatie verantwoord. Jaarlijkse actualisatie van de verplichting | |
12 | 23 | Informatie veiligheid | De primaire en ondersteunende processen van de gemeente Waalre zijn in hoge mate afhankelijk van een adequate informatievoorziening en betrouw bare informatiesystemen. Mede door de toenemende digitalisering is het zorgvuldig omgaan met de informatie en gegevens van burgers en organisaties voor gemeenten van groot belang. Burgers en bedrijven moeten er op kunnen vertrouwen dat hun gegevens in goede handen zijn bij de gemeente Waalre. Kw etsbaarheid van o.a. informatiesystemen en daarmee ook de bescherming van persoonsgegevens vormen een risico. | 5% | € 250.000 | € 12.500 | Informatiebeveiligingsbeleid is vasgesteld. Een GAP en impactanalyse zijn gemaakt. De uitrol van dit beleid en de kw etsbaarheden in de GAP analyse w ordt uitgerold door middel van een informatiebeveiligingsplan. Een informatiebeveiligingsorganisatie is inmiddels samengesteld. | |
13 | 24 | Datalekken | Op 1 januari 2016 is de Wet meldplicht datalekken in w erking getreden. Waalre slaat veel persoonsgegevens op. Deze zijn vertrouw elijk en mogen vaak niet openbaar worden gemaakt. Gebeurt dit toch onbedoeld dan is er sprake van een datalek. Als een datalek geschied dan dient er een melding te worden gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Gebeurt dit niet of niet tijdig dan kan de AP een bestuurlijke boete van maximaal € 820.000 opleggen. | 5% | € 820.000 | € 41.000 | Een protocol Meldplicht Datalekken is opgesteld binnen de gemeente Waalre. Alle medew erkers binnen de gemeente zijn geinformeerd over het onderw erp Datalekken. Daarnaast is een zgn. leerzame lunch gehouden waarbij alle medew erkers zijn geinformeerd. | |
14 | € 2.439.405 Subtotaal € 2.195.465 Subtotaal 90% 23 Risico's Stelpost voor gebeurtenissen met een € 100.000 N.v.t. onvoorzien niet gekw antificeerd/benoemd negatief gevolg. 90% totaal = benodigde weerstandscapaciteit € 2.285.465 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Berekening weerstandscapaciteit 2018 | ||||
1 | 2017 | 2018 | |||
2 | Incidenteel Structureel | Incidenteel Structureel | |||
3 | a. exploitatie | ||||
4 | -Ruimte OZB belasting (fictief) | € 1.500.000 | € 1.500.000 | ||
5 | -post onvoorzien (regulier) | € 74.000 € 90.000 | € 100.000 € 90.000 | ||
6 | € 74.000 | € 1.590.000 | € 100.000 | € 1.590.000 | |
7 | b. vermogen | ||||
8 | - algemene buffer reserve | € 3.617.067 | € 3.617.067 | ||
9 | - algemene reserve grondexploitatie | € 723.812 | € 595.815 | ||
10 | - algemene reserve sociaal domein | € 1.000.000 | € 750.000 | ||
11 | - algemene reserve vrij besteedbaar | € 372.976 | € 1.162.325 | ||
12 | - stille reserves | € 4.295.000 | € 4.295.000 | ||
13 | € 10.008.855 | € - | € 10.420.207 | € - | |
14 | |||||
15 | Totale w eerstandscapaciteit | € 10.082.855 | € 1.590.000 | € 10.520.207 | € 1.590.000 |
16 | |||||
17 | Incidenteel en structureel samen | € 11.672.855 | € 12.110.207 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Voldoende | Matig | Onvoldoende | |
1 | 1b | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | < 90 % | 90 – 130 % | > 130 % |
2 | 2 De solvabiliteitsratio | > 50 % | 20 – 50 % | < 20 % | |
3 | 3 Kengetal grondexploitatie | < 20 % | 20 – 35 % | > 35 % | |
4 | 4 Structurele exploitatieruimte | > 0,6 % | 0 < 0,6 % | < 0 % | |
5 | 5 Belastingcapaciteit | < 95 % | 95 – 105 % | > 105 % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Rekening 2015 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Oordeel | |
1 | 1a Netto schuldquote | -18,4% | -16,9% | -2,5% | 4,3% | Voldoende | |
2 | 1b | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -20,4% | -18,5% | -3,9% | 3,3% | Voldoende |
3 | 2 | De solvabiliteitsratio | 49,7% | 46,2% | 28,9% | 25,8% | Matig |
4 | 3 | Kengetal grondexploitatie | 13,8% | 10,5% | 8,7% | 1,6% | Voldoende |
5 | 4 | Structurele exploitatieruimte | 1,1% | 0,4% | 0,1% | 0,1% | Matig |
6 | 5 | Belastingcapaciteit | 99,0% | 98,3% | 100,6% | 105,5% Onvoldoende |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Jeugdzorg | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | WMO | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Plus Team | None | None | 35700.0 |
Sociaal domein | GGD | None | None | 27500.0 |
Sociaal domein | Instroom statushouders | 75.0 | 250000.0 | 187500.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | 50.0 | 10000.0 | 5000.0 |
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | 10.0 | 1158000.0 | 115800.0 |
Grondexploitatie | Appartementencomplex | 25.0 | 1700000.0 | 425000.0 |
GR / Verbonden partijen | Sportparken - huur nieuwe sportvelden | 10.0 | 50000.0 | 5000.0 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud Sportparken | 10.0 | 50000.0 | 5000.0 |
Belasting | Sportparken - belasting | 25.0 | 136000.0 | 34000.0 |
Belasting | Sportparken - belasting, structurele last | 50.0 | 10000.0 | 5000.0 |
Kapitaalgoederen | Bijdrage realisatie N69 | 75.0 | 165000.0 | 123750.0 |
GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde geldleningen | 1.0 | 25000000.0 | 250000.0 |
Bodemsanering | Bodemsanering | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Bodemsanering | Zwerfvuil / Illegale stort | 75.0 | 100000.0 | 75000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vuilverwerking Attero | 25.0 | 190000.0 | 47500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Volumebesluit volkshuisvesting | 10.0 | 167000.0 | 16700.0 |
Kapitaalgoederen | Onderzoek bruggen | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Kapitaalgoederen | Bruggen | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Kapitaalgoederen | Wegen | 10.0 | 2000000.0 | 200000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schadeclaims | 25.0 | 10000.0 | 2500.0 |
Sociaal domein | Wachtgeld wethouders | 25.0 | 600000.0 | 150000.0 |
Informatieveiligheid | Informatieveiligheid | 5.0 | 250000.0 | 12500.0 |
Informatieveiligheid | Datalekken | 5.0 | 820000.0 | 41000.0 |
Sociaal domein | Eigen bijdrage WMO | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschapshuis Het Klooster | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Overig | Risico's onvoorzien | None | None | 100000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waardering | Ratio | Betekenis |
1 | A | > 2 | Uitstekend |
2 | B | 1,4 - 2 | Ruim voldoende |
3 | C | 1 - 1,4 | Voldoende |
4 | D | 0,8 - 1 | Matig |
5 | E | 0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
6 | F | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | KansGevolg (x 1.000) | Zeer klein10% | Klein25% | Gemid-deld50% | Groot75% | Zeer groot90% |
1 | ≥ €1.000 | |||||
2 | €500 - €1.000 | |||||
3 | €250 < €500 | |||||
4 | €100 < €250 | |||||
5 | €50 < €100 | |||||
6 | < €50 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Onderwerp | Toelichting risico | Kans | Impact | Risico bedrag | Risico | Beheersmaatregel |
1 | 1 | Jeugdzorg | Jeugdzorg is een open einde regeling. Door de korting op het budget loopt Waalre een risico. | 50% | € 500.000 | € 250.000 | Maandelijkse monitoring van kosten en verw achtingen. D.m.v. PlusTeam op langere termijn doelmatiger zorg bieden. Reserve Sociaal Domein biedt incidentele opvang voor hoge kosten. | |
2 | 2 | WMO | De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), is een open einde regeling. Door bedragen laag (aan de onderkant) te begroten w orden de risico’s hoger. | 50% | € 500.000 | € 250.000 | Maandelijkse monitoring van kosten en verw achtingen. Risico neemt toe door verlaging budget. Ook hiervoor dient reserve Sociale Domein als incidentele opvang. | |
3 | 3 | Plus Team | Het PlusTeam is een Gemeenschappelijke regeling met Geldrop-Mierlo en heeft geen w eerstandsvermogen. | € 35.700 | Risico van Waalre is opgenomen o.b.v. begroting PlusTeam. In deze begroting is een risicoparagraaf opgenomen w aarin vermeld is hoe men risico's beheerst. (30% * € 118.850). | |||
4 | 4 | GGD | Waalre neemt deel aan de Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant-Zuidoost. | € 27.500 | Risico van Waalre is opgenomen o.b.v. overleg met de GGD over hun begroting en jaarrekening. | |||
5 | 5 | Instroom statushouders | Kan gevolgen hebben voor meerdere disciplines binnen de gemeentelijke begroting. | 75% | € 250.000 | € 187.500 | Periodieke monitoring van de gevolgen voor Waalre. | |
6 | 6 | Vennootschaps-belasting | Gemeenten zijn belastingplichtig voor activiteiten w aar zij zich als een onderneming gedragen. | 50% | € 10.000 | € 5.000 | Op basis van een gedegen inventarisatie om onverw achte belastingaanslagen (vpb) en boetes te voorkomen lijkt het risico voor Waalre alleen eventuele w insten uit grondexploitatie te betreffen. Dit kan w orden opgevangen binnen de grondexploitatiegebieden of reserve grondexploitatie. | |
7 | 7 | Bouwgrond-exploitatie | Realisatie verw achte opbrengst is onzeker. Merkbaar is w el dat de w oningmarkt is verbeterd. Risico’s w orden per gebied gekw antificeerd in de exploitatieopzet. | 10% | € 1.158.000 | € 115.800 | Risico's betreffende grotere projecten en bouw grondexploitatie in het algemeen w orden planmatig geactualiseerd en beheerst. Als buffer is een deel van de algemene reserve beschikbaar. Zie verder paragraaf G. | |
8 | 8 | Appartementen-complex | Ontw ikkelaar kleinschalig appartementencomplex heeft Waalre aansprakelijk gesteld voor substantieel bedrag (vertragings)schade a.g.v. onjuist doorlopen procedure. | 25% | € 1.700.000 | € 425.000 | Eind 2016 heeft de rechtbank bepaalt dat ontw ikkelaar recht heeft op vergoeding van het renteverlies a.g.v. vertraging en gemaakte juridische kosten. Nagenoeg alle andere geclaimde schadegronden zijn afgew ezen. Deze schade valt onder het maximaal verzekerd bedrag en heeft dan ook geen financiële consequenties voor de gemeente. Wel is de ontw ikkelaar tegen deze uitspraak in beroep gegaan. Het risico blijft dus bestaan. | |
9 | 9 | Sportparken | Huur nieuw e sportvelden is verhoogd. Indien de Stichting de huur van de sportvelden niet kan betalen zijn w ij verantw oordelijk voor de gehele kapitaallast. | 10% | € 50.000 | € 5.000 | Periodiek overleg met de Stichting aangaande hun financiële positie. | |
10 | 10 | Onderhoud sportparken | Per juli 2014 is onderhoud sportparken overgedragen aan sportstichting Waalre. Indien de Stichting dit onvoldoende uitvoert kan dit de gemeente extra kosten. | 10% | € 50.000 | € 5.000 | Jaarlijks w ordt een keuring uitgevoerd om te monitoren of de subsidie afdoende is voor het gew enste niveau van onderhoud. | |
11 | 11 | Sportparken | Vanuit het rijk is een belastingw ijziging (BTW) aangekondigd. Mogelijk dient eenmalig een deel van de terugontvangen BTW over de investering t.b.v. de renovatie van de buitensportaccomodatie Aalst terugbetaald te w orden aan de belastingdienst. | 25% | € 136.000 | € 34.000 | ||
12 | 11a Sportparken | Daarnaast kan de BTW w ijziging een structurele last betekenen. | 50% | € 10.000 | € 5.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Onderwerp | Toelichting risico | Kans | Impact | Risico bedrag | Risico | Beheersmaatregel |
1 | 12 | Bijdrage realisatie N69 | Extra onderhoudskosten N69 na overdracht van provincie naar gemeente Waalre. Gaat drie jaar na ingebruikname spelen (+/- 2018). | 75% | € 165.000 | € 123.750 | Structurele ophoging van onderhoudsbudget w egen is noodzakelijk. Grootte van onderhoudsbudget is afhankelijk van de bijdrage provincie bij overdracht. | |
2 | 13 | Gewaarborgde geldleningen | De gemeente staat garant voor geldleningen van w oningcorporaties, zorgcentra en enkele plaatselijke verenigingen. | 1% | € 25.000.000 | € 250.000 | Er w ordt terughoudend omgegaan met garanties. | |
3 | 14 | Bodemsanering | Risico's m.b.t. bodemverontreiniging. | 10% | € 500.000 | € 50.000 | Als grondeigenaar kan Waalre aansprakelijk gesteld w orden voor (nieuw e) bodemverontreinigingen. Inschatting lastig, w ant afhankelijk van eigendomssituatie en mate van bodemverontreiniging. | |
4 | 15 | Zwerfvuil/ illegale stort | Waalre kan geconfronteerd w orden met illegale stort van (chemisch) afval. De laatste jaren is er een sterke stijging in Brabant van dumping van drugsafval. Bij bodemvervuiling kunnen kosten hoog oplopen en vervoorzaker is zelden te achterhalen. | 75% | € 100.000 | € 75.000 | Het risico is afhankelijk van de gebeurtenis en niet vooraf in te schatten. Er is w el een provinciale regeling betreffende dumping van drugsafval w aarbij een gedeelte van de kosten voor het opruimen gedekt zijn. | |
5 | 16 | Vuilverwerking Attero | I.v.m. het lager aangeboden aantal tonnages restafval dan afgesproken, w ordt door vuilverw erkingsbedrijf Attero een schadebedrag geclaimd. | 25% | € 190.000 | € 47.500 | Inmiddels is er een uitspraak van de rechter w aarin de vordering is afgew ezen. Attero heeft in april 2016 een vordering tot vernietiging van dit vonnis ingediend. Deze vordering is afgew ezen maar Attero heeft een nieuw e vordering (voor latere jaren) ingediend. Dit is nu onder de rechter Het risisco blijft daarom staan. | |
6 | 17 | Volumebesluit volkshuisvesting | Op basis van voorgeschiedenis kunnen de w oningcorporaties die in Waalre w erkzaam zijn eventueel nog aanspraak maken op de middelen die vroeger beschikbaar w aren binnen het zogeheten “volumebesluit volkshuisvesting”. | 10% | € 167.000 | € 16.700 | Voorheen w as een krediet beschikbaar gesteld ( ca. 167.000 euro). Het krediet komt te vervallen bij vaststelling jaarstukken 2016. | |
7 | 18 | Onderzoek bruggen | Indien uit globale herberekening, in 2017 en 2018, blijkt dat een of meerdere bruggen niet voldoen aan de huidige eisen, dan dient rekening te w orden gehouden met een aanvullende berekening. De kosten voor een dergelijk onderzoek w ordt bij zeven bruggen geraamd op € 100.000,- | 25% | € 100.000 | € 25.000 | Blijkt uit dat onderzoek dat een brug niet voldoet dan is een beperking van de maximale aslast een optie (verkeersbord plaatsen) of verstevigen van de brug. De kosten hiervan zijn pas duidelijk na het onderzoek. | |
8 | 19 | Bruggen | Mocht blijken dat uit inspectie bij een aantal bruggen maatregelen genomen moet w orden dan is hier financiele dekking voor nodig. | 10% | € 1.000.000 | € 100.000 | In de begroting 2018 een eerste aanvang om reserves te creëren voor w egen, groen en bruggen. | |
9 | 20 Wegen | Structurele vervanging/ onderhoud van w egen w erd in het verleden gedekt uit reserves. Wenselijk is dat hier een structurele oplossing voor is. | 10% | € 2.000.000 | € 200.000 | In de begroting 2018 een eerste aanvang om reserves te creëren voor w egen, groen en bruggen. | ||
10 | 21 | Schadeclaims | Verw achte jaarlijke schadeclaims die niet specifiek zijn gekoppeld aan dossiers. De gemeente kan schadeclaims ontvangen als gevolg van activiteiten die zij verricht, w elke niet (volledig) onder de verzekering voor aansprakelijkheidsstelling vallen. | 25% | € 10.000 | € 2.500 | Het aantal claims richting Waalre is beperkt. Genoemd bedrag is maximum bedrag voor lopende schadeclaims. | |
11 | 22 Wachtgeld | wethouders | Wethouders hebben na beeindiging van het w ethouderschap recht op w achtgeld. Risico doet zich voor op het moment van eventuele collegecrisis en bij het einde van de raadsperiode 2014 - 2018. | 25% | € 600.000 | € 150.000 | Wachtgeld w ordt in de jaarlijkse exploitatie verantw oord. Jaarlijkse actualisatie van de verplichting | |
12 | 23 | Informatieveiligheid | De primaire en ondersteunende processen van de gemeente Waalre zijn in hoge mate afhankelijk van een adequate informatievoorziening en betrouw bare informatiesystemen.Mede door de toenemende digitalisering is het zorgvuldig omgaan met de informatie en gegevens van burgers en organisaties voor gemeenten van groot belang. Burgers en bedrijven moeten er op kunnen vertrouw en dat hun gegevens in goede handen zijn bij de gemeente Waalre.Kw etsbaarheid van o.a. informatiesystemen en daarmee ook de bescherming van persoonsgegevens vormen een risico. | 5% | € 250.000 | € 12.500 | Informatiebeveiligingsbeleid is vastgesteld. Een GAP en impactanalyse zijn gemaakt. De uitrol van dit beleid en de kw etsbaarheden in de GAP analyse w ordt uitgerold door middel van een informatiebeveiligingsplan. Een informatiebeveiligingsorganisatie is inmiddels samengesteld. | |
13 | 24 | Datalekken | Op 1 januari 2016 is de Wet meldplicht datalekken in w erking getreden. Waalre slaat veel persoonsgegevens op. Deze zijn vertrouw elijk en mogen vaak niet openbaar w orden gemaakt. Gebeurt dit toch onbedoeld dan is er sprake van een datalek. Als een datalek geschied dan dient er een melding te w orden gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Gebeurt dit niet of niet tijdig dan kan de AP een bestuurlijke boete van maximaal € 820.000 opleggen. | 5% | € 820.000 | € 41.000 | Een protocol Meldplicht Datalekken is opgesteld binnen de gemeente Waalre. Alle medew erkers binnen de gemeente zijn geinformeerd over het onderw erp Datalekken. Daarnaast is een zgn. leerzame lunch gehouden w aarbij alle medew erkers zijn geinformeerd. | |
14 | 25 | Eigen bijdrage WMO | Per 1-1-2019 w ordt de eigen bijdrage voor Wmo voorzieningen gemaximaliseerd en vervalt de inkomenstoets. In de begroting is rekening gehouden met een forse daling van de inkomsten uit de eigen bijdrage. De praktijk moet uitw ijzen hoe hoog de inkomsten w erkelijk zullen zijn. Mogelijk neemt door het verlagen van de eigen bijdrage de vraag naar Wmo producten toe omdat een hoge eigen bijdrage nu een drempel is voor het aanvragen van een voorziening. | 25% | € 100.000 | € 25.000 | ||
15 | 26 | Gemeenschaps-huis het klooster | In de begroting is de verkoop van het gemeenschapshuis verw erkt. Het is niet uitgesloten dat na de verkoop de nieuw e exploitant een bijdrage in de exploitatiekosten nodig heeft | 10% | € 100.000 | € 10.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Berekening weerstandscapaciteit 2019 | ||||
1 | 2018 | 2019 | |||
2 | IncidenteelStructureel | IncidenteelStructureel | |||
3 | a. exploitatie | ||||
4 | -Ruimte OZB belasting (fictief) | € 1.500.000 | € 1.500.000 | ||
5 | -post onvoorzien (regulier) | € 100.000€ 90.000 | € 100.000€ 90.000 | ||
6 | € 100.000 | € 1.590.000 | € 100.000 | € 1.590.000 | |
7 | b. verm ogen | ||||
8 | - algemene buffer reserve | € 3.617.067 | € 3.331.966 | ||
9 | - algemene reserve grondexploitatie | € 595.815 | € 457.217 | ||
10 | - algemene reserve sociaal domein | € 750.000 | € 500.000 | ||
11 | - algemene reserve vrij besteedbaar | € 1.162.325 | € 1.405.731 | ||
12 | - stille reserves | € 4.295.000 | € 4.952.367 | ||
13 | € 10.420.207 | € - | € 10.647.281 | € - | |
14 | |||||
15 | Totale w eerstandscapaciteit | € 10.520.207 | € 1.590.000 | € 10.747.281 | € 1.590.000 |
16 | |||||
17 | Incidenteel en structureel sam en | € 12.110.207 | € 12.337.281 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Voldoende | Matig | Onvoldoende | |
1 | 1b | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | < 90 % | 90 – 130 % | > 130 % |
2 | 2 De solvabiliteitsratio | > 50 % | 20 – 50 % | < 20 % | |
3 | 3 Kengetal grondexploitatie | < 20 % | 20 – 35 % | > 35 % | |
4 | 4 Structurele exploitatieruimte | > 0,6 % | 0 < 0,6 % | < 0 % | |
5 | 5 Belastingcapaciteit | < 95 % | 95 – 105 % | > 105 % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Rekening 2016 | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Oordeel | |
1 | 1a Netto schuldquote | -16,3% | 24,0% | 4,3% | 44,6% | Voldoende | |
2 | 1b | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -17,8% | 22,7% | 3,3% | 43,6% | Voldoende |
3 | 2 | De solvabiliteitsratio | 47,2% | 28,5% | 25,8% | 24,0% | Matig |
4 | 3 | Kengetal grondexploitatie | 10,5% | 14,4% | 1,6% | 13,8% | Voldoende |
5 | 4 | Structurele exploitatieruimte | 0,51% | 0,36% | 0,10% | 0,48% | Matig |
6 | 5 | Belastingcapaciteit | 98,3% | 100,6% | 105,5% | 108,2% | Onvoldoende |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Appartementencomplex | 25.0 | 2100000.0 | 525000.0 |
Belasting | Sportparken | 10.0 | 60000.0 | 6000.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg / WMO | 50.0 | 1100000.0 | 550000.0 |
GR / Verbonden partijen | Plus Team | 25.0 | 52200.0 | 13050.0 |
Grondexploitatie | GGD | 25.0 | 204280.0 | 51070.0 |
Bodemsanering | Zwerfvuil / Illegale stort | 75.0 | 100000.0 | 75000.0 |
Bodemsanering | Bodemsanering | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vuilverwerking Attero | 25.0 | 190000.0 | 47500.0 |
Kapitaalgoederen | Bijdrage realisatie N69 | 75.0 | 165000.0 | 123750.0 |
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | 5.0 | 4987000.0 | 249350.0 |
GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde geldleningen | 1.0 | 25000000.0 | 250000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Volumebesluit volkshuisvesting | 10.0 | 167000.0 | 16700.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schadeclaims | 25.0 | 10000.0 | 2500.0 |
Informatieveiligheid | Informatieveiligheid | 5.0 | 250000.0 | 12500.0 |
Informatieveiligheid | Privacy | 1.0 | 20000000.0 | 200000.0 |
Overig | Risico's onvoorzien | None | None | 100000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kans Gevolg (x 1.000) | Zeer klein 10% | Klein 25% | Gemiddeld 50% | Groot 75% | Zeer groot 90% |
1 | ≥ €1.000 | |||||
2 | €500 - €1.000 | |||||
3 | €250 < €500 | |||||
4 | €100 < €250 | |||||
5 | €50 < €100 | |||||
6 | < €50 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Thema | Onderwerp | Toelichting risico | Kans | Impact | Risico bedrag | Risico Beheersmaatregel | |
1 | 1 | 1 Publieke dienstverlening | Appartementencomplex | Ontwikkelaar kleinschalig appartementencomplex heeft Waalre aansprakelijk gesteld voor substantieel bedrag (vertragings)schade a.g.v. onjuist doorlopen procedure. | 25% € 2.100.000 | € 525.000 | Eind 2016 heeft de rechtbank bepaalt dat ontwikkelaar recht heeft op vergoeding van het renteverlies a.g.v. vertraging en gemaakte juridische kosten. Nagenoeg alle andere geclaimde schadegronden zijn afgewezen. Deze schade valt onder het maximaal verzekerd bedrag en heeft dan ook geen financiële consequenties voor de gemeente. Wel is de ontwikkelaar tegen deze uitspraak in beroep gegaan. Het risico blijft dus bestaan. | ||
2 | 2 | 3 Cultuur & Sport | Sportparken | Door wetswijziging is het recht op aftrek BTW op sport en onderhoud van binnen- en buitensportaccomodaties vervallen per 1-1-2019. Het hierdoor ontstane nadeel wordt mogelijk niet volledig gecompenseerd via de Specifieke Uitkering Stimulering Sport (SPUK subsidie) | 10% | € 60.000 | € 6.000 | De subsidie aanvraag is tijdig ingediend. Er is nog geen uitsluitsel over de hoogte van de subsidie. | |
3 | 3 | 5 Jeugdhulp / Wmo / Volksgezondheid | Jeugdzorg / Wmo | Jeugdzorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning zijn open einde regelingen. Door korting (vanuit het Rijk) op de budgetten loopt Waalre een risico. | 50% | € 1.100.000 | € 550.000 | Kwartaallijkse monitoring van kosten en verwachtingen d.m.v. monitor Sociaal Domein. | |
4 | 4 | 6 Wmo/ Volksgezondheid | Plus Team | Het PlusTeam is een Gemeenschappelijke regeling met Geldrop-Mierlo en heeft geen weerstandsvermogen. | 25% | € 52.200 | € 13.050 | Risico van Waalre is opgenomen o.b.v. begroting PlusTeam. In deze begroting is een risicoparagraaf opgenomen waarin vermeld is hoe men risico's beheerst. | |
5 | 5 | 6 Wmo/ Volksgezondheid | GGD | Waalre neemt deel aan de Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant-Zuidoost. | 25% | € 51.070 | Risico van Waalre is opgenomen o.b.v. overleg met de GGD over hun begroting en jaarrekening. | ||
6 | 6 | 7 Duurzaamheid/ milieu | Zwerfvuil/ illegale stort | Waalre kan geconfronteerd worden met illegale stort van (chemisch) afval. De laatste jaren is er een sterke stijging in Brabant van dumping van drugsafval. Bij bodemvervuiling kunnen kosten hoog oplopen en veroorzaker is zelden te achterhalen. | 75% | € 100.000 | € 75.000 | Het risico is afhankelijk van de gebeurtenis en niet vooraf in te schatten. Er is wel een provinciale regeling betreffende dumping van drugsafval waarbij een gedeelte van de kosten voor het opruimen gedekt zijn. | |
7 | 7 | 7 Duurzaamheid/ milieu | Bodemsanering | Risico's m.b.t. bodemverontreiniging. | 10% | € 500.000 | € 50.000 | Als grondeigenaar kan Waalre aansprakelijk gesteld worden voor (nieuwe) bodemverontreinigingen. Inschatting lastig, want afhankelijk van eigendomssituatie en mate van bodemverontreiniging. | |
8 | 8 | 7 Duurzaamheid/ milieu | Vuilverwerking Attero | I.v.m. het lager aangeboden aantal tonnages restafval dan afgesproken, wordt door vuilverwerkingsbedrijf Attero een schadebedrag geclaimd. | 25% | € 190.000 | € 47.500 | Inmiddels is er een uitspraak van de rechter waarin de vordering is afgewezen. Attero heeft in april 2016 een vordering tot vernietiging van dit vonnis ingediend. Deze vordering is afgewezen maar Attero heeft een nieuwe vordering (voor latere jaren) ingediend. Dit is nu onder de rechter Het risico blijft daarom staan. | |
9 | 9 | 8 Openbare ruimte | Bijdrage realisatie N69 | Extra onderhoudskosten N69 na overdracht van provincie naar gemeente Waalre. Gaat drie jaar na ingebruikname spelen (+/- 2018). | 75% | € 165.000 | € 123.750 | Structurele ophoging van onderhoudsbudget wegen is noodzakelijk. Grootte van onderhoudsbudget is afhankelijk van de bijdrage provincie bij overdracht. | |
10 | 10 | 9 Ruimtelijke ontwikkeling | Bouwgrondexploitatie | Terugverdienen geinvesteerde boekwaarde per 31-12-2019 is onzeker. De markt is aangetrokken, daardoor wordt het risico als laag ingeschat. Risico’s worden per gebied gekwantificeerd in de exploitatieopzet. | 5% | € 4.987.000 | € 249.350 | Risico's betreffende grotere projecten en bouwgrondexploitatie in het algemeen worden planmatig geactualiseerd en beheerst. Als buffer is een deel van de algemene reserve beschikbaar. Zie verder paragraaf G. | |
11 | 11 | 9 Ruimtelijke ontwikkeling | Gewaarborgde geldleningen | De gemeente staat garant voor geldleningen van woningcorporaties, zorgcentra en enkele plaatselijke verenigingen. | 1% | € 25.000.000 | € 250.000 | Er wordt terughoudend omgegaan met garanties. |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waardering | Ratio | Betekenis |
1 | A | > 2 | Uitstekend |
2 | B | 1,4 - 2 | Ruim voldoende |
3 | C | 1 - 1,4 | Voldoende |
4 | D | 0,8 - 1 | Matig |
5 | E | 0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
6 | F | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Onderwerp | Toelichting risico | Kans | Impact | Risico bedrag | Risico Beheersmaatregel | ||
1 | 12 | 9 Ruimtelijke ontwikkeling | Volumebesluit volkshuisvesting | Op basis van voorgeschiedenis kunnen de woningcorporaties die in Waalre werkzaam zijn eventueel nog aanspraak maken op de middelen die vroeger beschikbaar waren binnen het zogeheten “volumebesluit volkshuisvesting”. | 10% | € 167.000 | € 16.700 | Voorheen was een krediet beschikbaar gesteld (ca. € 167.000). Het krediet komt te vervallen bij vaststelling jaarstukken 2016. | |
2 | 13 | 12 Algemene dekkingsmiddelen | Schadeclaims | Verwachte jaarlijke schadeclaims die niet specifiek zijn gekoppeld aan dossiers. De gemeente kan schadeclaims ontvangen als gevolg van activiteiten die zij verricht, welke niet (volledig) onder de verzekering voor aansprakelijkheidsstelling vallen. | 25% | € 10.000 | € 2.500 | Het aantal claims richting Waalre is beperkt. Genoemd bedrag is maximum bedrag voor lopende schadeclaims. | |
3 | 14 | 12 Algemene dekkingsmiddelen | Informatie veiligheid | De primaire en ondersteunende processen van de gemeente Waalre zijn in hoge mate afhankelijk van een adequate informatievoorziening en betrouwbare informatiesystemen. Mede door de toenemende digitalisering is het zorgvuldig omgaan met de informatie en gegevens van burgers en organisaties voor gemeenten van groot belang. Burgers en bedrijven moeten er op kunnen vertrouwen dat hun gegevens in goede handen zijn bij de gemeente Waalre. Kwetsbaarheid van o.a. informatiesystemen en daarmee ook de bescherming van persoonsgegevens vormen een risico (zie punt 18 privacy). | 5% | € 250.000 | € 12.500 | Informatiebeveiligingsbeleid wordt aangepast op de nieuwe Baseline informatiebeveiliging overheid. Een GAP en impactanalyse worden gemaakt. Door de uitvoering van het informatiebeveiligingsplan worden de risico's verkleind. Een informatiebeveiligingsorganisatie is inmiddels samengesteld. | |
4 | 15 | 12 Algemene dekkingsmiddelen | Privacy | Onder de Avg kunnen bestuurlijke boetes worden opgelegd voor de verplichtingen voor maximaal 10 miljoen euro. Bijvoorbeeld bij het niet melden van datalekken en het niet hebben van een register voor verwerkingen. Voor de overtreding van grondslagen en beginselen van de Avg kan de AP een boete opleggen van maximaal 20 miljoen euro. Bijvoorbeeld bij gegevens verwerken zonder wettelijke grondslag of andere grondslag en gegevens verwerken zonder doelbinding. | 1% | € 20.000.000 | € 200.000 | Het hebben van protocollen en procedures voor de uitvoering van de verplichtingen in het kader van de Avg. Het geven van adviezen over privacyvraagstukken. Blijven inzetten op bewustwording en controle van processen. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Berekening weerstandscapaciteit 2020 | |
1 | 2019 Incidenteel Structureel a. exploitatie -Ruimte OZB belasting (fictief) € 1.500.000 -post onvoorzien (regulier) € 100.000 € 90.000 € 100.000 € 1.590.000 b. vermogen - algemene buffer reserve € 3.331.966 - algemene reserve grondexploitatie € 457.217 - algemene reserve sociaal domein € 500.000 - algemene reserve vrij besteedbaar € 1.405.731 - stille reserves € 4.952.367 € 10.647.281 € Totale weerstandscapaciteit € 10.747.281 € 1.590.000 Incidenteel en structureel samen € 12.337.281 | 2020 Incidenteel Structureel € 1.500.000 € 100.000 € 90.000 |
2 | € 100.000 € 1.590.000 € 3.625.053 € 457.217 € 401.996 € 484.473 € 4.952.367 | |
3 | € 9.921.106 € € 10.021.106 € 1.590.000 € 11.611.106 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Voldoende | Matig | Onvoldoende | |
1 | 1b Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | < 90 % | 90 – 130 % | > 130 % | |
2 | 2 De solvabiliteitsratio | > 50 % | 20 – 50 % | < 20 % | |
3 | 3 Kengetal grondexploitatie | < 20 % | 20 – 35 % | > 35 % | |
4 | 4 Structurele exploitatieruimte | > 0,6 % | 0 < 0,6 % | < 0 % | |
5 | 5 Belastingcapaciteit | < 95 % | 95 – 105 % | > 105 % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Rekening 2017 | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Oordeel | |
1 | 1a Netto schuldquote | 24,0% | 20,7% | 44,6% | 22,4% | Voldoende | |
2 | 1b | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 22,7% | 19,7% | 43,6% | 18,9% | Voldoende |
3 | 2 | De solvabiliteitsratio | 28,5% | 27,2% | 24,0% | 22,4% | Matig |
4 | 3 | Kengetal grondexploitatie | 14,4% | 7,9% | 13,8% | 6,3% | Voldoende |
5 | 4 | Structurele exploitatieruimte | 0,36% | 3,47% | 0,48% | 0,06% | Matig |
6 | 5 | Belastingcapaciteit | 100,6% | 105,0% | 107,1% | 107,1% Onvoldoende |