Naam | Bergen (L.) |
---|---|
Code | 893 |
Provincie | Limburg |
Inwonertal | 13106 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Sociale werkvoorziening WAA | None | None | 450000.0 |
Sociaal domein | 3 decentralisaties 1-1-2015 | None | None | 325000.0 |
Gemeentefonds | Lagere algemene uitkering | None | None | 250000.0 |
Kapitaalgoederen | Wegen, straten en pleinen | None | None | 200000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Integrale veiligheid | None | None | 150000.0 |
Sociaal domein | Wet Maatschappelijke Ondersteuning | None | None | 140000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | None | None | 135000.0 |
GR / Verbonden partijen | Welzijn: gesubsidieerde instellingen | None | None | 125000.0 |
GR / Verbonden partijen | Welzijn: het niet voldoen aan subsidievoorwaarden | None | None | 125000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schadeclaims | None | None | 70000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Toelichting | risico |
1 | 1. | Sociale werkvoorziening WAA | Gelet op de sombere vooruitzichten in de WsW en de exploitatie van de WAA kan gesteld worden dat de sociale werkvoorziening een zware tijd tegemoet gaat. Aan de hand van een aantal scenario’s wordt thans feitelijk onderzocht hoe en in welke keten de WAA tot de meest optimale bijdrage kan komen. De toekomst zal zonder wijziging van het huidige tijdsbeeld voor de WAA niet altijd zeker zijn. Bij ongewijzigd beleid zal de gemeente in de komende jaren forse extra bijdragen moeten leveren. | € 450.000 |
2 | 2. | 3 decentralisaties 11-2015 | Buffer voor open einde regelingen in het kader van de decentralisaties. Is nader bijgesteld i.v.m. met de uitkomsten bij de jaarrekening 2016. | € 325.000 |
3 | 3. | Lagere algemene uitkering | De jaarlijkse groei van het gemeentefonds wordt bepaald door de normering systematiek. Dit betekent dat de jaarlijkse groei van de algemene uitkering is gekoppeld aan de groei van het gemeentefonds. Extra uitgaven, bezuinigingen, mee- en tegenvallers op de rijksbegroting hebben in deze systematiek directe invloed op de omvang van het gemeentefonds. Hoeveel geld de individuele gemeente ontvangt, is afhankelijk van de kenmerken en belastingcapaciteit van de gemeente. Het achterblijven van bijvoorbeeld aantal inwoners, uitkeringsgerechtigden of woningen leidt tot een structureel tekort aan inkomsten. De algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2017. | € 250.000 |
4 | 4. | Wegen, straten en pleinen | Onderhoud wegen: strenge winters wat leidt tot schade aan wegen. De gemeente is als wegbeheerder, ongeacht of dit aan haar te wijten is, verantwoordelijk voor een veilige weg. | € 200.000 |
5 | 5. | Integrale veiligheid | Hoogwater Maas evt. schadeclaims. | € 150.000 |
6 | 6. | Wet Maatschappelijke Ondersteuning | De kans blijft bestaan op een toenemend gebruik van de voorzieningen. De Wmo is en blijft een open einde regeling en meer mensen zullen als gevolg van de vergrijzing een beroep doen op de Wmo. Een budgetoverschrijding als gevolg van deze groei vraagt om beleidsmaatregelen. Het risico betreft de mogelijke overschrijding die optreedt in de tijd die nodig is om tot beleidsaanpassingen over te gaan. | € 140.000 |
7 | 7. | Leerlingenvervoer | Betreft een open-einde regeling. | € 135.000 |
8 | 8. | Welzijn | Gesubsidieerde instellingen. Voor de komende jaren worden met verschillende instellingen hernieuwde budgetsubsidie overeenkomsten gesloten. Deze meerjarige afspraken kunnen leiden tot andere subsidie bedragen. Met het afsluiten van de subsidie overeenkomsten wordt in eerste instantie het risico van de exploitatie bij de stichtingen en instellingen gelegd. Dit betekent niet dat de gemeente geen risico meer loopt. Mocht zich een financiële catastrofe voordoen bij een stichting dan zal altijd de gemeenten (vaak als eerste) weer aangesproken worden. | € 125.000 |
9 | 9. | Welzijn | Het niet voldoen aan subsidievoorwaarden. | € 125.000 |
10 | 10. | Schadeclaims | Door bijv. onrechtmatige besluitvorming, onvoldoende onderhoud rampen etc. | € 70.000 |
11 | Totaal top 10 risico’s | € 1.970.000 | ||
12 | Vastgestelde overige Naast de top 10 risico’s zijn er nog 24 risico’s in kaart gebracht. Op basis van de risico- risico’s inventarisatie is dit risico bepaald op € 720.500. | € 720.500 | ||
13 | Totaal risico inventarisatie | € 2.690.500 | ||
14 | Norm 70% | € 1.883.350 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Incidentele weerstandscapaciteit | Structurele weerstandscapaciteit |
1 | 5.2.1. Algemene reserve (incl. grondexploitatie) | 5.2.5 Onbenutte belastingcapaciteit |
2 | 5.2.2. Bestemmingsreserves | 5.2.6 Begrotingsruimte |
3 | 5.2.3. Stille reserves | 5.2.7 Bezuinigingsmogelijkheden |
4 | 5.2.4. Begrotingspost onvoorzien |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Incidentele weerstandscapaciteit 5.2.1. Algemene reserve (incl. grondexploitatie) 5.2.2. Bestemmingsreserves 5.2.3. Stille reserves 5.2.4. Begrotingspost onvoorzien Subtotaal Structurele weerstandscapaciteit 5.2.5. Onbenutte belastingcapaciteit 5.2.6. Raming onvoorzien 5.2.7. Bezuinigingsmogelijkheden Subtotaal Totale weerstandsvermogen | 1-1-2017 6.404.000 2.519.000 p.m. 3.609.000 12.532.000 776.000 62.000 1.000.000 1.838.000 14.370.000 | 1-1-2018 6.734.000 2.123.000 p.m. 497.000 9.354.000 646.000 62.000 800.000 1.508.000 10.862.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | 1. Netto Zonder correctie schuldquote doorgeleende gelden Met correctie doorgeleende gelden | < 90% < 90% | 90-130% 90-130% | >130% >130% |
2 | ||||
3 | 2. Solvabliteitsratio | > 50% | 20-50% | <20% |
4 | 3. Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | >35% |
5 | 4. Structurele exploitatieruimte | Begroting positief | Begroting neutraal | Begroting negatief |
6 | 5. Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote | 2016 | 2017 | 2018 | |
1 | A. | Vaste schulden | 3.225 | 2.650 | 2.075 |
2 | B. | Netto vlottende schuld | 11.058 | 7.733 | 7.733 |
3 | C. | Overlopende passiva | 707 | 1.390 | 1.390 |
4 | D. | Financiële vaste activa | -7.277 | -1.423 | -1.423 |
5 | E. | Uitzettingen korter dan 1 jaar | -4.999 | -5.734 | -5.734 |
6 | F. | Liquide middelen | -263 | -264 | -263 |
7 | G. | Overlopende activa | -90 | -265 | -265 |
8 | Totaal | 2.361 | 4.087 | 3.513 | |
9 | H. | Totale baten | 33.620 | 35.218 | 30.273 |
10 | |||||
11 | Netto schuldquote | 7% | 12% | 12% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | (x1.000) | ||||
1 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 2016 | 2017 | 2018 | |
2 | A. | Vaste schulden | 3.225 | 2.650 | 2.075 |
3 | B. | Netto vlottende schuld | 11.058 | 7.733 | 7.733 |
4 | C. | Overlopende passiva | 707 | 1.390 | 1.390 |
5 | D. | Financiële vaste activa | -6.518 | -693 | -693 |
6 | E. | Uitzettingen korter dan 1 jaar | -4.999 | -5.734 | -5.734 |
7 | F. | Liquide middelen | -263 | -264 | -263 |
8 | G. | Overlopende activa | -90 | -265 | -265 |
9 | Totaal | 3.120 | 4.817 | 4.243 | |
10 | H. | Totale baten | 33.620 | 35.218 | 30.273 |
11 | |||||
12 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 9% | 14% | 14% |
0 | |
---|---|
0 | (x 1.000) |
1 | Solvabiliteitsratio 2016 2017 2018 |
2 | A. Eigen vermogen 12.680 12.531 12.382 |
3 | B. Balanstotaal 30.952 27.490 27.490 |
4 | Solvabiliteitsratio 40,97% 45,58% 45,04% |
0 | |
---|---|
0 | (x 1.000) |
1 | Grondexploitatie 2016 2017 2018 |
2 | A. Niet in exploitatie genomen bouwgrond 0 0 0 |
3 | B. Bouwgrond exploitatie 3.028 2.925 2.955 |
4 | 3.028 2.925 2.955 Totaal |
5 | C. 33.620 35.218 30.273 Totale baten |
6 | Kengetal grondexploitatie 9,01% 8,31% 9,76% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | (x 1.000) | |
1 | Exploitatie ruimte 2016 2017 2018 | |
2 | A. | Totale structurele lasten 27.685 30.240 29.553 |
3 | B. | Totale structurele baten 32.365 34.003 30.254 |
4 | C. | Structurele toevoeging reserves 247 247 256 |
5 | D. | Structurele onttrekkingen reserves 312 312 338 |
6 | E. | Totale baten 32.365 34.003 30.254 |
7 | Structurele exploitatieruimte 14,66% 11,26% 2,59% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishoudens 2016 2017 2018 | |
2 | A. | OZB gezin gemiddelde WOZ waarde 228,45 243,87 247,04 |
3 | B. | 201,00 211,00 221,00 Rioolheffing gezin gemiddelde WOZ waarde |
4 | C. | Afvalstoffenheffing gezin 171,00 171,00 171,00 |
5 | D. | Eventueel heffingskorting 0,00 0,00 0,00 |
6 | E. | Totale lasten gezin gemiddelde WOZ waarde 600,45 625,87 639,04 |
7 | F. Woonlasten landelijk gemiddelde gezin | 716,00 730,32 739,49 |
8 | Belastingcapaciteit 83,86% 85,70% 86,42% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Gelet op de sombere vooruitzichten in de WsW en de exploitatie van de WAA kan gesteld worden dat de sociale werkvoorziening een zware tijd tegemoet gaat. Aan de hand van een aantal scenario’s wordt thans feitelijk onderzocht hoe en in welke keten de WAA tot de meest optimale bijdrage kan komen. De toekomst zal zonder wijziging van het huidige tijdsbeeld voor de WAA niet altijd zeker zijn. Bij ongewijzigd beleid zal de gemeente in de komende jaren forse extra bijdragen moeten leveren. | None | None | 450000.0 |
Gemeentefonds | De integratieuitkering wordt met ingang van 2019 geintegreerd in de algemene uitkering. De buffer is vastgesteld op basis van de jaarrekeningcijfers van 2017. Met name de uitgaven voor de jeugdhulp zijn mede in verband met de open einde regelingen, moeilijk te ramen. | None | None | 325000.0 |
Energietransitie | Fase 0 en 1 Het plan van aanpak heeft als doel te komen tot een gedragen gebiedsontwikkeling voor het realiseren van duurzame energie, waarbij het realiseren van en voor de gemeenschap en participatie in het proces en deelname bij realisatie centraal staat. | None | None | 317000.0 |
Gemeentefonds | De jaarlijkse groei van het gemeentefonds wordt bepaald door de normering systematiek. Dit betekent dat de jaarlijkse groei van de algemene uitkering is gekoppeld aan de groei van het gemeentefonds. Extra uitgaven, bezuinigingen, mee- en tegenvallers op de rijksbegroting hebben in deze systematiek directe invloed op de omvang van het gemeentefonds. Hoeveel geld de individuele gemeente ontvangt, is afhankelijk van de kenmerken en belastingcapaciteit van de gemeente. Het achterblijven van bijvoorbeeld aantal inwoners, uitkeringsgerechtigden of woningen leidt tot een structureel tekort aan inkomsten. De algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2018. | None | None | 250000.0 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud wegen: strenge winters wat leidt tot schade aan wegen. De gemeente is als wegbeheerder, ongeacht of dit aan haar te wijten is, verantwoordelijk voor een veilige weg. | None | None | 200000.0 |
Sociaal domein | De kans blijft bestaan op een toenemend gebruik van de voorzieningen. De Wmo is en blijft een open einde regeling en meer mensen zullen als gevolg van de vergrijzing een beroep doen op de Wmo. Een budgetoverschrijding als gevolg van deze groei vraagt om beleidsmaatregelen. Het risico betreft de mogelijke overschrijding die optreedt in de tijd die nodig is om tot beleidsaanpassingen over te gaan. | None | None | 140000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer: Betreft een open-einde regeling. | None | None | 135000.0 |
Sociaal domein | Gesubsidieerde instellingen. Voor de komende jaren worden met verschillende instellingen hernieuwde budgetsubsidie overeenkomsten gesloten. Deze meerjarige afspraken kunnen leiden tot andere subsidie bedragen. Met het afsluiten van de subsidie overeenkomsten wordt in eerste instantie het risico van de exploitatie bij de stichtingen en instellingen gelegd. Dit betekent niet dat de gemeente geen risico meer loopt. Mocht zich een financiële catastrofe voordoen bij een stichting dan zal altijd de gemeenten (vaak als eerste) weer aangesproken worden. | None | None | 125000.0 |
Sociaal domein | Het niet door de gemeente voldoen aan subsidievoorwaarden. | None | None | 125000.0 |
Overig | Vastgestelde overige risico’s | None | None | 798000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Integrale veiligheid: Hoogwater Maas evt. schadeclaims | None | None | 150000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Toelichting | risico |
1 | 1. | Sociale werkvoorziening WAA | Gelet op de sombere vooruitzichten in de WsW en de exploitatie van de WAA kan gesteld worden dat de sociale werkvoorziening een zware tijd tegemoet gaat. Aan de hand van een aantal scenario’s wordt thans feitelijk onderzocht hoe en in welke keten de WAA tot de meest optimale bijdrage kan komen. De toekomst zal zonder wijziging van het huidige tijdsbeeld voor de WAA niet altijd zeker zijn. Bij ongewijzigd beleid zal de gemeente in de komende jaren forse extra bijdragen moeten leveren. | € 450.000 |
2 | 2. | Sociaal domein | De integratieuitkering wordt met ingang van 2019 geintegreerd in de algemene uitkering. De buffer is vastgesteld op basis van de jaarrekeningcijfers van 2017. Met name de uitgaven voor de jeugdhulp zijn mede in verband met de open einde regelingen, moeilijk te ramen. | € 325.000 |
3 | 3. | Energielandgoed Welsmeer | Fase 0 en 1 Het plan van aanpak heeft als doel te komen tot een gedragen gebiedsontwikkeling voor het realiseren van duurzame energie, waarbij het realiserenvan en voor de gemeenschap en particiaptie in het proces en deelname bij realisatie centraal staat. | € 317.000 |
4 | 4. | Lagere algemene uitkering | De jaarlijkse groei van het gemeentefonds wordt bepaald door de normering systematiek. Dit betekent dat de jaarlijkse groei van de algemene uitkering is gekoppeldaan de groei van het gemeentefonds. Extra uitgaven, bezuinigingen, mee- en tegenvallers op de rijksbegroting hebben in deze systematiek directe invloed op de omvang van het gemeentefonds. Hoeveel geld de individuele gemeente ontvangt, is afhankelijk van de kenmerken en belastingcapaciteit van de gemeente. Het achterblijven van bijvoorbeeld aantal inwoners, uitkeringsgerechtigden of woningen leidttot een structureel tekort aan inkomsten. De algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2018. | € 250.000 |
5 | 5. | Wegen, straten en pleinen | Onderhoud wegen: strenge winters wat leidt tot schade aan wegen. De gemeente is alswegbeheerder, ongeacht of dit aan haar te wijten is, verantwoordelijk voor een veilige weg. | € 200.000 |
6 | 6. | Integrale veiligheid | Hoogwater Maas evt. schadeclaims. | € 150.000 |
7 | 7. | Wet Maatschappelijke Ondersteuning | De kans blijft bestaan op een toenemend gebruik van de voorzieningen. De Wmo is en blijft een open einde regeling en meer mensen zullen als gevolg van de vergrijzing een beroep doen op de Wmo. Een budgetoverschrijding als gevolg van deze groei vraagt om beleidsmaatregelen. Het risico betreft de mogelijke overschrijding die optreedt in de tijd die nodig is om tot beleidsaanpassingen over te gaan. | € 140.000 |
8 | 8. | Leerlingenvervoer | Betreft een open-einde regeling. | € 135.000 |
9 | 9. | Welzijn | Gesubsidieerde instellingen. Voor de komende jaren worden met verschillende instellingen hernieuwde budgetsubsidie overeenkomsten gesloten. Deze meerjarige afspraken kunnen leiden tot andere subsidie bedragen. Met het afsluiten van de subsidie overeenkomsten wordt in eerste instantie het risico van de exploitatie bij de stichtingen en instellingen gelegd. Dit betekent niet dat de gemeente geen risico meer loopt. Mocht zich een financiële catastrofe voordoen bij een stichting dan zal altijd de gemeenten (vaak als eerste) weer aangesproken worden. | € 125.000 |
10 | 10 | Welzijn | Het niet door de gemeente voldoen aan subsidievoorwaarden. | € 125.000 |
11 | Totaal top 10 risico’s | € 2.217.000 | ||
12 | Vastgestelde overige Naast de top 10 risico’s zijn er nog 23 risico’s in kaart gebracht. Op basis van de risico- risico’sinventarisatie is dit risico bepaald op € 798.000. | € 798.000 | ||
13 | Totaal risico inventarisatie | € 3.015.000 | ||
14 | Norm 70% | € 2.110.500 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Incidentele weerstandscapaciteit | Structurele weerstandscapaciteit |
1 | 5.2.1. Algemene reserve (incl. grondexploitatie) | 5.2.5 Onbenutte belastingcapaciteit |
2 | 5.2.2. Bestemmingsreserves | 5.2.6 Begrotingsruimte |
3 | 5.2.3. Stille reserves | 5.2.7 Bezuinigingsmogelijkheden |
4 | 5.2.4. Begrotingspost onvoorzien |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Incidentele weerstandscapaciteit5.2.1. Algemene reserve (incl. grondexploitatie)5.2.2. Bestemmingsreserves5.2.3. Stille reserves 5.2.4. Begrotingspost onvoorzienSubtotaalStructurele weerstandscapaciteit 5.2.5. Onbenutte belastingcapaciteit 5.2.6. Raming onvoorzien 5.2.7. BezuinigingsmogelijkhedenSubtotaalTotale weerstandsvermogen | 1-1-20186.388.0003.552.000p.m.3.166.00013.106.0001.093.00062.0001.000.0002.155.00015.261.000 | 1-1-20197.325.0005.402.000p.m.596.00013.323.000664.000669.000500.0001.833.00015.156.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | 1. Netto schuldquoteZonder correctie doorgeleende geldenMet correctie doorgeleende gelden | < 90%< 90% | 90-130%90-130% | >130%>130% |
2 | ||||
3 | 2. Solvabliteitsratio | > 50% | 20-50% | <20% |
4 | 3. Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | >35% |
5 | 4. Structurele exploitatieruimte | Begroting positief | Begroting neutraal | Begroting negatief |
6 | 5. Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | (x1.000) | ||||
1 | Netto schuldquote | 2017 | 2018 | 2019 | |
2 | A. | Vaste schulden | 2.075 | 1.500 | 925 |
3 | B. | Netto vlottende schuld | 8.500 | 7.733 | 7.733 |
4 | C. | Overlopende passiva | 2.333 | 2.333 | 2.333 |
5 | D. | Financiële vaste activa | -1.308 | -865 | -817 |
6 | E. | Uitzettingen korter dan 1 jaar | -5.938 | -5.938 | -5.800 |
7 | F. | Liquide middelen | -275 | -275 | -175 |
8 | G. | Overlopende activa | -138 | -138 | -100 |
9 | Totaal | 5.249 | 4.350 | 4.099 | |
10 | H. | Totale baten | 34.141 | 30.273 | 31.039 |
11 | |||||
12 | Netto schuldquote | 15% | 14% | 13% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | (x1.000) | ||||
1 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 2017 | 2018 | 2019 | |
2 | A. | Vaste schulden | 1.500 | 925 | |
3 | B. | Netto vlottende schuld | 8.500 | 7.733 | 7.733 |
4 | C. | Overlopende passiva | 2.333 | 2.333 | 2.333 |
5 | D. | Financiële vaste activa | -1.308 | -522 | -503 |
6 | E. | Uitzettingen korter dan 1 jaar | -5.938 | -5.938 | -5.800 |
7 | F. | Liquide middelen | -275 | -275 | -175 |
8 | G. | Overlopende activa | -138 | -138 | -100 |
9 | Totaal | 5.249 | 4.693 | 4.413 | |
10 | H. | Totale baten | 34.141 | 30.273 | 31.039 |
11 | |||||
12 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 15% | 16% | 14% |
0 | |
---|---|
0 | (x 1.000) |
1 | Solvabiliteitsratio201720182019 |
2 | A.Eigen vermogen 13.10612.53812.727 |
3 | B. Balanstotaal 29.02129.08929.089 |
4 | Solvabiliteitsratio 45,16%43,10%43,75% |
0 | |
---|---|
0 | (x 1.000) |
1 | Grondexploitatie201720182019 |
2 | A.Niet in exploitatie genomen bouwgrond000 |
3 | B.Bouwgrond exploitatie3.2693.5693.604 |
4 | 3.2693.5693.604Totaal |
5 | C.34.14130.27331.039Totale baten |
6 | Kengetal grondexploitatie9,57%11,79%11,61% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | (x 1.000) | |
1 | Exploitatie ruimte201720182019 | |
2 | A. | Totale structurele lasten29.90430.28430.295 |
3 | B. | Totale structurele baten34.06930.28431.039 |
4 | C. | Structurele toevoeging reserves247256288 |
5 | D. | Structurele onttrekkingen reserves312338596 |
6 | E. | Totale baten34.06930.28431.039 |
7 | Structurele exploitatieruimte12,42%0,27%3,39% |
0 | |
---|---|
0 | |
1 | Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishoudens201720182019 |
2 | A.OZB gezin gemiddelde WOZ waarde233,04235,37235,37 |
3 | B.211,00221,00231,00Rioolheffing gezin gemiddelde WOZ waarde |
4 | C.Afvalstoffenheffing gezin161,00171,00171,00 |
5 | D.Eventueel heffingskorting000 |
6 | E.Totale lasten gezin gemiddelde WOZ waarde605,04627,37637,37 |
7 | F.Woonlasten landelijk gemiddelde gezin723,00739,49739,49 |
8 | Belastingcapaciteit83,68%84,84%86,19% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Sociale werkvoorziening WAA | None | None | 360000.0 |
Sociaal domein | Sociaal domein | None | None | 325000.0 |
Energietransitie | Energielandgoed Wellsmeer | None | None | 317000.0 |
Gemeentefonds | Lagere algemene uitkering | None | None | 250000.0 |
Aanbesteding | Wegen, straten en pleinen | None | None | 200000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Integrale veiligheid | None | None | 150000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Bestuursondersteuning | None | None | 140000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | None | None | 135000.0 |
GR / Verbonden partijen | Welzijn - gesubsieerde instellingen | None | None | 125000.0 |
Overig | Welzijn - het niet door de gemeente voldoen aan subsidievoorwaarden | None | None | 125000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr . | Risico | Toelichting | Bedrag |
1 | 01 . | Sociale werkvoorziening WAA | De WAA organisatie staat en is vanaf 2019 te typeren als “een stabiel verder krimpende sociaal duurzame detacheringsorganisatie voor sec de Wsw”. In 2020 zal naar verwachting de door het rijk al in 2014 aangekondigde jaarlijkse lineaire afbouw van de Rijksbijdrage per arbeidsjaar Wsw met € 550 naar € 22.700 voor het laatst worden toegepast. Hierdoor zal het susbidietekort nog steeds oplopen. | € 360.000 |
2 | 02 . | Sociaal domein | De integratie-uitkering sociaal domein wordt met ingang van 2019 geïntegreerd in de algemene uitkering. De buffer is vastgesteld op basis van de jaarrekeningcijfers van 2018. Vooral de uitgaven voor de jeugdhulp zijn mede in verband met de open einde regelingen, moeilijk te ramen. | € 325.000 |
3 | 03 . | Energielandgoed Wellsmeer | Fase 0 en 1, het plan van aanpak, heeft als doel te komen tot een gedragen gebiedsontwikkeling voor het realiseren van duurzame energie waarbij het realiseren van en voor de gemeenschap en participatie in het proces en deelname bij realisatie centraal staat. | € 317.000 |
4 | 04 . | Lagere algemene uitkering | De jaarlijkse groei van het gemeentefonds wordt bepaald door de normeringsystematiek. Dit betekent dat de jaarlijkse groei van de algemene uitkering is gekoppeld aan de groei van het gemeentefonds. Extra uitgaven, bezuinigingen, mee- en tegenvallers op de rijksbegroting hebben in deze systematiek directe invloed op de omvang van het gemeentefonds. De algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2019. | € 250.000 |
5 | 05 . | Wegen, straten en pleinen | Onderhoud wegen; strenge winters die leiden tot schade aan wegen. De gemeente is als wegbeheerder, ongeacht of dit aan haar te wijten is, verantwoordelijk voor een veilige weg. | € 200.000 |
6 | 06 . | Integrale veiligheid | Hoog water Maas en evt. schadeclaims. | € 150.000 |
7 | 07 . | Bestuursondersteuning | Schadeclaims bv door onrechtmatige besluitvorming, onvoldoende onderhoud, ramp etc. | € 140.000 |
8 | 08 . | Leerlingenvervoer | Betreft een open-einde regeling, | € 135.000 |
9 | 09 . | Welzijn | Gesubsidieerde instellingen. Voor de komende jaren worden met verschillende instellingen hernieuwde budgetsubsidie overeenkomsten gesloten. Deze meerjarige afspraken kunnen leiden tot andere subsidiebedragen. Met het afsluiten van de subsidieovereenkomsten wordt in eerste instantie het risico van de exploitatie bij de stichtingen en instellingen gelegd. Dit betekent niet dat de gemeente geen risico meer loopt. Mocht zich een financiële catastrofe voordoen bij een stichting dan zal altijd de gemeenten (vaak als eerste) weer aangesproken worden. | € 125.000 |
10 | 10 . | Welzijn | Het niet door de gemeente voldoen aan subsidievoorwaarden. | € 125.000 |
11 | Totaal top 10 risico's | € 2.127.000 | ||
12 | Vastgestelde overige risico's | Naast de top 10 risico's zijn er nog 23 andere risico's in kaart gebracht. Op basis van de risico-inventarisatie is dit risico bepaald op € 778.000 | € 778.000 | |
13 | Totaal risico inventarisatie | € 2.905.000 | ||
14 | Norm 70% | € 2.033.500 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Incidentele weerstandscapaciteit | Structurele weerstandscapaciteit |
1 | Algemene reserve (incl. grondexploitatie) | Onbenutte belastingcapaciteit |
2 | Bestemmingsreserve | Begrotingsruimte |
3 | Stille reserves | Bezuinigingsmogelijkheden |
4 | Begrotingspost onvoorzien |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Incidentele weerstandscapaciteit | Rekening 2018 | 1-1-2019 | 1-1-2020 |
1 | Algemene reserve (incl. grondexploitaties) | 7.502.000 | 7.325.000 | 5.100.000 |
2 | Bestemmingsreserves | 5.017.000 | 5.402.000 | 4.948.000 |
3 | Stille reserves | p.m. | p.m. | p.m. |
4 | Begrotingspost onvoorzien | 1.930.000 | 596.000 | 50.000 |
5 | Subtotaal | 14.449.000 | 13.323.000 | 10.098.000 |
6 | Structureel weerstandscapaciteit | |||
7 | Onbenutte belastingcapaciteit | 642.000 | 664.000 | 800.000 |
8 | Raming onvoorzien | 62.000 | 669.000 | 62.000 |
9 | Bezuinigingsmogelijkheden | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
10 | Subtotaal | 1.204.000 | 1.833.000 | 1.362.000 |
11 | Totaal weerstandsvermogen | 15.653.000 | 15.156.000 | 11.460.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C | |
1 | 1a. | Netto schuldquote zonder correctie doorgeleende gelden | <90% | 90-30% | >130% |
2 | 1b. | Netto schuldquote met correctie doorgeleende gelden | <90% | 90-30% | >130% |
3 | 2. | Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
4 | 3. | Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
5 | 4. | Structurele exploitatieruimte | >0 | = 0 | <0 |
6 | 5. | Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1a. Netto schuldquote | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
1 | A. | Vaste schulden | 1.500 | 925 | 350 | 175 | 0 | 0 |
2 | B. | Netto vlottende schulden | 8.593 | 8.593 | 8.593 | 8.593 | 8.593 | 8.593 |
3 | C. | Overlopende passiva | 2.074 | 2.074 | 2.074 | 2.074 | 2.074 | 2.074 |
4 | D. | Financiële vaste activa | -1.259 | -1.211 | -1.163 | -1.115 | -1.067 | -1.019 |
5 | E. | Uitzettingen korter dan 1 jaar | -5.536 | -5.536 | -5.536 | -5.536 | -5.536 | -5.536 |
6 | F. | Liquide middelen | -241 | -241 | -241 | -241 | -241 | -241 |
7 | G. | Overlopende activa | -206 | -206 | -206 | -206 | -206 | -206 |
8 | Totaal | 4.925 | 4.398 | 3.871 | 3.744 | 3.617 | 3.665 | |
9 | H. | Totale baten | 32.432 | 34.347 | 32.548 | 32.577 | 32.588 | 32.590 |
10 | Netto schuldquote | 15% | 13% | 12% | 11% | 11% | 11% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
1 | A. | Vaste schulden | 1.500 | 925 | 350 | 175 | 0 | 0 |
2 | B. | Netto vlottende schulden | 8.593 | 8.593 | 8.593 | 8.593 | 8.593 | 8.593 |
3 | C. | Overlopende passiva | 2.074 | 2.074 | 2.074 | 2.074 | 2.074 | 2.074 |
4 | D. | Financiële vaste activa | -608 | -578 | -548 | -518 | -488 | -458 |
5 | E. | Uitzettingen korter dan 1 jaar | -5.536 | -5.536 | -5.536 | -5.536 | -5.536 | -5.536 |
6 | F. | Liquide middelen | -241 | -241 | -241 | -241 | -241 | -241 |
7 | G. | Overlopende activa | -206 | -206 | -206 | -206 | -206 | -206 |
8 | Totaal | 5.576 | 5.031 | 4.486 | 4.341 | 4.196 | 4.226 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 2. | Solvabiliteitsratio | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
1 | A. | Eigen vermogen | 14.449 | 10.048 | 9.788 | 9.576 | 9.384 | 9.227 |
2 | B. | Balanstotaal | 29.382 | 25.897 | 32.401 | 33.716 | 33.569 | 33.088 |
3 | Solvabiliteitsratio | 49,18% | 38,80% | 30,21% | 28,40% | 27,95% | 27,89% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 3. | Grondexploitatie | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
1 | A. | Niet in exploitatie genomen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | B. | Bouwgrond in exploitatie | 3.316 | 3.960 | 3.960 | 4.000 | 4.040 | 4.080 |
3 | Totaal | 3.316 | 3.960 | 3.960 | 4.000 | 4.040 | 4.080 | |
4 | C. | Totale baten | 32.432 | 34.356 | 32.548 | 32.577 | 4.040 | 4.080 |
5 | Kengetal grondexploitatie | 10,22% | 11,53% | 12,17% | 12,28% | 12,40% | 12,52% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 4. | Structurele exploitatie ruimte | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
1 | A. | Totale structurele lasten | 29.606 | 30.284 | 32.417 | 32.577 | 32.588 | 32.590 |
2 | B. | Totale structurele baten | 31.844 | 31.039 | 32.548 | 32.577 | 32.588 | 32.590 |
3 | C. | Structurele toevoeging reserves | 462 | 288 | 321 | 354 | 356 | 356 |
4 | D. | Structurele onttrekkingen reserves | 339 | 585 | 581 | 566 | 548 | 513 |
5 | E. | Totale baten | 32.432 | 31.039 | 32.548 | 32.577 | 32.588 | 32.590 |
6 | Saldo structureel | 2.115 | 1.052 | 391 | 212 | 192 | 157 | |
7 | Structurele exploitatie ruimte | 6,52% | 3,39% | 1,20% | 0,65% | 0,59% | 0,48% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 5. | Belastingcapaciteit | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
1 | A. OZB gezin gemiddelde WOZ waarde | 237,70 | 235,37 | 239,84 | 239,84 | 239,84 | 239,84 | |
2 | B. | Rioolheffing gezin gemiddelde WOZ waarde | 221,00 | 231,00 | 231,00 | 231,00 | 231,00 | 231,00 |
3 | C. | Afvalstoffenheffing gezin | 161,00 | 171,00 | 221,00 | 221,00 | 221,00 | 221,00 |
4 | D. | Eventueel heffingskorting | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
5 | E. | Totale lasten gezin gemiddelde WOZ waarde | 619,70 | 637,37 | 691,84 | 691,84 | 691,84 | 691,84 |
6 | F. Woonlasten landelijk gemiddelde gezin | 725,62 | 739,49 | 753,63 | 753,63 | 753,63 | 753,63 | |
7 | Belastingcapaciteit | 85,40% | 86,19% | 91,80% | 91,80% | 91,80% | 91,80% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Naam | Jaar van vaststelling | Nieuwe vaststelling |
1 | Groenstructuurplan | 2016 | 2026 |
2 | Rioleringsplan | 2019 | 2025 |
3 | Verplichtingsplan | 2013 | 2023 |
4 | Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 2016 | 2019 |
5 | Wegenonderhoudsplan | 2015 | 2020 |
6 | Onderhoud speeltuinen | 2015 | 2020 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Onderhoud | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
1 | Openbaar groen | 127.400 | 127.400 | 127.400 | 127.400 |
2 | Beheer/onderhoud riolering en waterhuishouding | 224.000 | 224.000 | 224.000 | 224.000 |
3 | Verlichting | 53.250 | 53.250 | 53.250 | 53.250 |
4 | Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 143.365 | 143.365 | 143.365 | 143.365 |
5 | Beheer en onderhoud wegen | 206.923 | 206.923 | 206.923 | 206.923 |
6 | Kunstwerken | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
7 | Speeltuinen | 24.500 | 24.500 | 24.500 | 24.500 |
8 | Totaal | 819.438 | 819.438 | 819.438 | 819.438 |