Naam | Medemblik |
---|---|
Code | 420 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 44480 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Toename aanvragen en wachtlijsten. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Toename zorg. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Personeel | Ziekteverzuim. | 40.0 | 250000.0 | 100000.0 |
Sociaal domein | Onvoldoende controle op besteding jeugdbudget. | 40.0 | 250000.0 | 100000.0 |
Personeel | Krapte op de arbeidsmarkt. | 40.0 | 250000.0 | 100000.0 |
Overig | Oninbare vorderingen. | 40.0 | 250000.0 | 100000.0 |
Grondexploitatie | Niet kunnen bouwen buiten bestaand bebouwd gebied. | 28.7852619458837 | 1737000.0 | 500000.0 |
Onderwijs | Niet voorziene kosten huisvesting scholen. | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantstelling HVC via CAW. | 3.35120643431635 | 14920000.0 | 500000.0 |
Belasting | Ongeldige belastingverordeningen. | 16.6666666666667 | 3000000.0 | 500000.0 |
0 | |
---|---|
0 | Kans Minimal Maximale Reserve e omvang omvang |
1 | a. Toename aanvragen en wachtlijsten. Hoog 250 500 Sociaal Hierdoor zijn we noodzakelijk om Domein overbruggingszorg te bieden. |
2 | b. Toename zorg. Hoog 250 500 Sociaal Door vergrijzing neemt zorgvraag (Wmo) toe. Ook Domein zien we een toename in de jeugdhulp. |
3 | c. Ziekteverzuim. Hoog 100 250 Algemeen |
4 | d. Onvoldoende controle op besteding jeugdbudget. Hoog 100 250 Sociaal Huisartsen en rechters verwijzen door naar Domein zorgaanbieders. De kosten komen voor rekening van de gemeente. |
5 | e. Krapte op de arbeidsmarkt. Hoog 100 250 Algemeen Dit belast huidige formatie, en leidt tot beperkte dienstverlening. |
6 | f. Oninbare vorderingen. Hoog 100 250 Algemeen Door faillissementen of schuldsaneringen. |
7 | g. Niet kunnen bouwen buiten bestaand bebouwd Midden 500 1.737 Bouwgrondgebied. exploitaties Door provinciaal beleid. |
8 | h. Niet voorziene kosten huisvesting scholen. Midden 500 1.000 Algemeen |
9 | i. Garantstelling HVC via CAW. Laag 500 14.920 Algemeen |
10 | j. Ongeldige belastingverordeningen. Laag 500 3.000 Algemeen |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Toename zorg Door vergrijzing neemt de zorgvraag (Wmo) toe. Ook zien we een toename in de jeugdhulp. | None | None | 375000.0 |
Grondexploitatie | Leegstand gemeentepanden | None | None | 175000.0 |
Sociaal domein | Onvoldoende controle op besteding jeugdbudget. Huisartsen en rechters verwijzen rechtstreeks door naar zorgaanbieders. De kosten komen voor rekening van de gemeente. | None | None | 175000.0 |
Personeel | Krapte op de arbeidsmarkt. Dit belast de huidige formatie, en leidt tot beperkte dienstverlening. | None | None | 175000.0 |
Personeel | Functie(her)waardering Incidentele bijstelling van functies door gewijzigde functie-inhoud. | None | None | 175000.0 |
Grondexploitatie | Niet kunnen bouwen buiten bestaand bebouwd gebied, door provinciaal beleid. | None | None | 1390000.0 |
Onderwijs | Niet voorziene kosten huisvesting scholen De gemeente is een aantal gevallen verantwoordelijk voor adequate huisvesting van scholen. | None | None | 375000.0 |
Overig | Kwaliteitseisen basisregistraties De eisen aan de kwaliteit van basisregistraties gaan omhoog. Risico is dat we niet kunnen voldoen aan de wettelijke eisen. | None | None | 375000.0 |
Belasting | Ongeldige belastingverordeningen Door verkeerde ingangsdatum of geen (tijdig) besluit van de raad. | None | None | 1750000.0 |
Grondexploitatie | Gemeenschapsvoorzieningen In onze kernen staan veel gemeenschapsvoorzieningen. Veel accommodaties komen aan einde van de levensduur. Dit leidt tot een wens tot renovatie en of wel vervanging. | None | None | 175000.0 |
Norm | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Netto schuldquote | 90-130% | 16% | 27% | 34% | 54% | 55% | 53% | |
Gecorrigeerde netto schuldquote | 90-130% | 11% | 22% | 30% | 51% | 52% | 50% | |
Solvabiliteitsratio | 20-50% | 52% | 47% | 42% | 35% | 34% | 34% | |
Grondexploitatie | 20-35% | 7% | 8% | 8% | 7% | 7% | 7% | |
Structurele exploitatieruimte | Begr = 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | |
Belastingcapaciteit | 95-105% | 109% | 108% | 116% | 116% | 116% | 116% |
Bedragen * € 1.000,- | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kans | Minimale omvang | Maximale omvang | Reserve | |||
a. | Toename zorg | Hoog | 250 | 500 | Sociaal Domein | |
b. | Leegstand gemeentepanden | Hoog | 100 | 250 | Algemeen | |
c. | Onvoldoende controle op besteding jeugdbudget. | Hoog | 100 | 250 | Sociaal Domein | |
d. | Krapte op de arbeidsmarkt. | Hoog | 100 | 250 | Algemeen | |
e. | Functie(her)waardering | Hoog | 100 | 250 | Algemeen | |
f. | Niet kunnen bouwen buiten bestaand bebouwd gebied. | Midden | 500 | 2.280 | Grond-exploitatie | |
g. | Niet voorziene kosten huisvesting scholen | Midden | 250 | 500 | Algemeen | |
h. | Kwaliteitseisen basisregistraties | Midden | 250 | 500 | Algemeen | |
i. | Ongeldige belastingverordeningen | Laag | 500 | 3.000 | Algemeen | |
j. | Gemeenschapsvoorzieningen | Hoog | 100 | 250 | Algemeen |
Bedragen * € 1.000,- | ||
---|---|---|
2019 | ||
Algemene reserve | 25.760 | |
Onbenutte belastingcapaciteit | 3.537 | |
Totaal | 29.297 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Kapitaalgoederen | Ontbreken van dekking voor noodzakelijke investeringen in gebouwen | None | None | 5000000.0 |
Sociaal domein | Verhoogde eisen basisregistraties | None | None | 3000000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantstelling HVC | None | None | 15408000.0 |
GR / Verbonden partijen | Niet kunnen bouwen buiten bestaand bebouwd gebied door provinciaal beleid | None | None | 2281000.0 |
Personeel | Wachtgeld/ww-verplichting | None | None | 500000.0 |
Sociaal domein | Abonnementstarief WMO | None | None | 500000.0 |
Grondexploitatie | Leegstand gemeentepanden | None | None | 500000.0 |
Belasting | Onverbindende belastingverordeningen | None | None | 3000000.0 |
Personeel | FUWA (Functiewaardeeringssysteem). | None | None | 250000.0 |
Personeel | Krapte op de arbeidsmarkt | None | None | 250000.0 |
Personeel | Transitie- en billijke vergoeding | None | None | 250000.0 |
0 | |
---|---|
0 | Bedragen * € 1.000,- |
1 | Kans Minimale Maximale Reserve omvang omvang |
2 | a. Ontbreken van dekking voor noodzakelijke Hoog 500 5.000 Algemeen investeringen in gebouwen Renovatie en groot vervangend onderhoud zullen niet of niet tijdig plaats kunnen vinden. Hierdoor zal de kans op disfunctioneren van het gebouw toenemen evenzo het aantal calamiteiten. Dit disfunctioneren heeft mogelijk(e) maatschappelijke effecten. |
3 | b. Verhoogde eisen basisregistraties Hoog 500 3.000 Algemeen Gevolgen negatief oordeel van inspecties en audits van externe toezichthouders als niet wordt voldaan aan de verhoogde wettelijke eisen. |
4 | c. Garantstelling HVC Laag 500 15.408 Algemeen Aandeelhouders van HVC staan garant voor leningen die HVC is aangegaan. |
5 | d. Niet kunnen bouwen buiten bestaand bebouwd Midden 500 2.281 Grond gebied door provinciaal beleid exploitatie |
6 | e. Wachtgeld/ww-verplichting Midden 250 500 Personeel Extra kosten door ontslag wegens niet efficiënt werken, niet functionerende medewerker of door beëindiging van tijdelijke contracten. |
7 | f. Abonnementstarief WMO Hoog 250 500 Sociaal Sterke toename van aanvragen WMO. Domein Dit leidt tot meer kosten voor maatwerkvoorzieningen en inhuur van personeel. |
8 | g. Leegstand gemeentepanden Midden 250 500 Algemeen Mislopen huuropbrengsten. |
9 | h. Onverbindende belastingverordeningen Laag 500 3.000 Algemeen Door verkeerde ingangsdatum of geen (tijdig) besluit raad. |
10 | i. FUWA(Functiewaarderingssysteem) Midden 100 250 Algemeen Aanpassingen van het functiegebouw leiden mogelijk tot meer loonkosten. |
11 | j. Krapte op de arbeidsmarkt Midden 100 250 Algemeen Moeite met aantrekken van goede professionals. Dit leidt potentieel tot meer inhuur en heeft mogelijk gevolgen voor de kwaliteit |
12 | k. Transitie- en billijke vergoeding Midden 100 250 Personeel De Wet Werk en Zekerheid introduceert de verplichte transitievergoeding bij ontslag. Deze is vanaf 2020 ook van toepassing op ontslagrecht bij de gemeente. Ook bij tijdelijke contracten. Dit komt bovenop de Wachtgeld/ww verplichting. |